This post is also available in: English (Engels)

Mobiliteit & duurzaamheid

Welke duurzame keuzes kun je maken als het gaat over je mobiliteit? Als je in een stad woont, lijkt het een logische keuze om geen auto te hebben. Als er een NS-station is, kun je met het openbaar vervoer reizen. Maar ja. De NS-kaartjes worden elk jaar duurder. Niemand snapt dat. Voor de aarde, het milieu, moet het beter zijn als meer mensen met het openbaar vervoer gaan reizen, maar nee, de drempel om de trein te nemen wordt alleen maar verhoogd. Te duur en volle treinstellen (hoor ik van mijn zoon die student is). En we mogen blij zijn als er een toilet in een trein is. Ronduit niet te begrijpen, dus wat kun je zelf doen?

Auto delen

Er zijn veel opties om auto’s te delen. Jouw auto delen of zelf een auto lenen via bijvoorbeeld de lokale LETS of ruilcommunity (soms via Facebook te vinden). Of via diverse aanbieders zoals o.a. SnappCar, MyWheels, Greenwheels. Lees meer over autodelen via ANWB of Deelauto.

Ik heb een paar jaar geleden een poging gedaan om lokaal deel mobiliteit (Havelte, Drenthe) te organiseren. Dat viel tegen. De eigenaars van auto’s vinden het toch lastig om hun dierbare ‘heilige koe’ te delen. En natuurlijk zijn de technische details een dingetje. Hoe ben je verzekerd? en hoe werkt het met schade? zijn dan relevante thema’s. Mijn eenmalige ervaring met SnappCar was niet goed. Ik kon via hen geen auto lenen omdat mijn postcode op de zwarte lijst stond. Verzekeringsmaatschappijen werken overigens ook met postcodegebieden. Daarom betaal je meer voor een autoverzekering als je in de Bijlmer woont als in een dorpje in Drenthe. (Ik woonde op een recreatiepark en bewoners staan blijkbaar op de zwarte lijst).

Elektrisch rijden

Tot voor 1,5 jaar geleden kende ik eigenlijk niemand die 100% electric reed. Dat was een ver-van-mijn-bed-show. Nou ja, als ik heel diep in mijn geheugen graaf, dan weet ik wel dat toenmalige collega’s bij Novem (daarna SenterNovem, AgentschapNL en nu RVO) bezig waren met onderzoek naar rijden op waterstof en elektriciteit. Dat heeft dus wel even geduurd totdat dit resultaat had. Gelukkig is er nu steeds meer aandacht voor elektrisch rijden als optie om duurzame mobiliteit vorm te geven. Ik kwam er zelf mee contact via het daten. In 2017 had ik twee keer een date (achter elkaar) met een man die reed in een Tesla S.

Ik had geen idee wat voor merk dat was. Mijn zoon daarentegen (toen 19 jaar) kende het wel. Blijkbaar een stoer merk. Bijzonder vond ik dat toen al: voor de twintigers draait het (overigens) meestal niet om het milieuvoordeel maar het imago van Tesla. Via die weg mag het wat mij betreft ook hoor. Aan de laatste date ben ik blijven hangen. Sindsdien weet ik steeds meer over elektrisch rijden. Ik rijd nu in een Hyundai Ioniq (zie foto). Het rijden met een automaat, want dat zijn alle elektrische auto’s, viel me 100% mee. De voordelen voor mij zijn duidelijk: het milieu en rijden in ….. stilte. Het enige wat wennen is: het laden. Dit heeft te maken met – even voor leken – de ‘range’, oftewel, hoelang kun je met een auto rijden totdat je moet laden (tanken). Deze Ioniq kan 200 km, dan moet ik weer laden. Dat is natuurlijk niet zo ver, heel handig voor kortere afstanden, want ik kan thuis laden. Een laadpaal kopen voor thuis en zelf installeren kost rond de 700 euro. Extra leuk: je kunt je auto laden van je eigen opgewekte zonne-energie via de zonnepanelen. En er is ook goed nieuws: het aantal laadstations (FastNed bijv.) voor niet-Tesla’s (Tesla-rijder laadt doorgaans bij de eigen Tesla Superchargers) neemt toe en de accu’s worden groter per nieuwe generatie auto. Zo komt in 2019 de Hyundai Kona, al een proefrit gereden, vlotte kleine SUV en ook de Tesla 3. Klik hier voor een overzicht van elektrische auto’s.

Tesla 3

mobiliteit

Voorjaar 2019 komen de luxe varianten van de Tesla3. Helaas zijn deze nog te duur voor een middenklasser. We hopen dat najaar 2019 de Tesla3 in een betaalbare versie komt, dan ga ik zeker proef rijden. Ik heb er al even in gezeten in Arnhem. Dus ook als totale leek met elektrisch rijden kan het snel gaan als je ‘besmet’ wordt door het EV-virus. Hoe duurzaam zijn jouw keuzes als het gaat om mobiliteit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *